“Onderstuur kun je aardig beperken”
Zo af en toe komt een gastrijder met een grote staat van dienst zich met de Mercedes-Benz SLK Cup bemoeien. Zaterdag 5 augustus maakte Jaap van Lagen deel uit van het negentien auto’s tellende veld. Dat maakte ons razend benieuwd naar de mening van de man die als een begenadigd beroepscoureur én een ervaren racevaardigheidstrainer te boek staat.

Oké, je kon het wel bijna voorspellen: de autosportvirtuoos uit Ede zette alle drie de wedstrijden naar zijn hand, tijdens het DNRT Super Race Weekend in Zandvoort. “Toch werd ik aardig verrast door een paar tegenstanders. Vooral Niels Nipperus bleek supersnel, een echt bijtertje en daar houd ik van. Hij bleef vechten, tot en met de laatste bocht. Absoluut een heel getalenteerde coureur.” Een opsteker voor de kopman in het klassement, zo’n compliment van een professionele rijder die zijn sporen wel verdiend heeft. “Ik kwam ook in mooie gevechten terecht met Theo van den Berg, een oude rot in het vak,” vervolgt Van Lagen, die via zijn sponsor Ciass Racing de kans kreeg om in de door Biesheuvel Autosport ingezette gasten-SLK te stappen. Hoewel hij het veld voortdurend achter zich hield, kon hij wel beoordelen dat het er sportief en zeker niet te agressief aan toe ging op de baan. “Er werd absoluut netjes gereden, met toch volop strijd. Zeker, ik hoorde van Hans van Beek (Ciass Racing, red.) dat eerder dit jaar veel schades in één weekend plaatsvonden, maar geloof me: dat komt overal in de racerij wel eens voor. Soms hangt het gewoon in de lucht, zeg maar. Niemand is erop uit om moedwillig klappers te veroorzaken. Het wil wel eens gebeuren dat coureurs elkaar de ruimte niet gunnen. Je ziet dat als iemand een plekje verliest of bij de start wat laat liggen, hij alles op alles zet om dat zo snel mogelijk terug te winnen. Dat geeft een grote kans op schade; beter kun je even wat plaatsen toegeven en proberen die later in de wedstrijd weer goed te maken.”

Meer uitspoor geven

Op de vraag naar zijn mening over de Mercedes-Benz SLK antwoordt Jaap van Lagen in eerste instantie: “Ik vind het nooit zo belangrijk wat de auto doet, maar hoe de competitie is. In een cup als deze maak je als coureur het verschil, met onderling gelijkwaardig materiaal. Ontzettend leuk, zo’n concept.” Evenwel beoordeelt hij de SLK als ‘mooi om te rijden’, met een kleine kanttekening: “Er zit naar mijn smaak iets teveel onderstuur in, dat je door de afstelbeperkingen in het reglement niet volledig kunt uitbannen. Hooguit helpt het een beetje om de achterkant wat meer uitspoor te geven, zodat die min of meer gaat meesturen. Overigens begreep ik wel van Gert-Jan Konijnendijk (Biesheuvel Autosport, red.) dat deze SLK in zijn standaard straat-setting stond, zonder aanpassingen aan de sporing. Zoals gezegd valt daar wellicht nog wat te winnen, hoewel ik ook van andere coureurs opmerkingen over het onderstuur hoorde.”

Tussengas

Over de remmen van de Mercedes-Benz SLK toont Van Lagen zich goed te spreken. “Het systeem blijft goed functioneren, ook na intensief gebruik. In de SLK zit ABS, zoals in alle moderne straatauto’s die voor het circuit klaargemaakt worden. Hoe steviger je op het pedaal trapt, hoe harder het wordt. Met een beetje pech haal je het niet meer, wanneer je te laat in de ankers gaat. Het komt erop aan de gulden middenweg te vinden. Weet je wat heel erg helpt? Terugschakelen en daarmee de motorrem als ondersteuning gebruiken. Daarbij moet je wel tussengas geven, anders lukt dat niet. Die kunst verstaan maar weinig rijders en het valt ook niet mee om het te leren, dat weet ik nog wel uit mijn Formule Ford-tijd, toen we dat steeds moesten toepassen. Echter, het is niet nodig om te double-clutchen, dat scheelt dan weer. Oefen het gewoon eens met je straatauto.”

Veel beweging in banden

Nu het onderwerp rijtechnieken toch aan de orde komt, keren we als vanzelf terug bij het fenomeen onderstuur. Jaap van Lagen weet een oplossing om dat te elimineren, althans, in minder snelle bochten als de Hugenholtz en de Audi S. “Begin heel rustig met insturen, niet meteen te scherp. De SLK’s staan op semi-slicks, met rubberblokjes die behoorlijk vervormen bij de gewichtsverplaatsing die ontstaat; op full-slicks heb je daar minder last van. Stuur je meteen flink in, dan ontstaat er teveel beweging in de banden en dat resulteert in tijdverlies. Kies vervolgens zorgvuldig het moment waarop je gas begint te geven. Soms remmen coureurs te vroeg en willen ze toch gauw weer vaart maken. Dan gaan ze te gauw op het gas staan. Ik houd de rem héél zachtjes vast tot bijna aan de apex, laat de auto roteren en geef pas daarna volgas, veel later dan veel andere rijders. Geloof me, dan treedt er bijna geen onderstuur op. Zit dat er van nature in bij een racewagen, zoals in de SLK, dan los je dat in de echt snelle bochten niet zo makkelijk op. Op andere plekken valt echter veel te winnen.” Jaap van Lagen kijkt met groot genoegen terug op een enerverende dag bij de Mercedes-Benz SLK Cup en is zowel de organisatie als Ciass Racing zeer erkentelijk voor de geboden kans. Dat bewijst wel dat zelfs voor een professionele coureur de lol van het racen niet per se in een peperdure bolide schuilt.