Nieuwe mededingers in de Mercedes-Benz SLK Cup

Op naar de 40!

Alsof de auto’s gratis uitgedeeld worden, blijft de Mercedes-Benz SLK Cup maar groeien. Nog even en er valt in Nederland geen straatexemplaar meer te vinden als basis voor een circuitmachine, maar dan kunnen gegadigden altijd nog toevlucht zoeken tot onze oosterburen. Voor nu portretteren we weer drie nieuwe mededingers, die in 2018 ten strijde zullen trekken.

John van Dartel

John van Dartel formuleert een heldere motivatie om de SLK Cup te betreden: “Ik had geen hobby meer, net als mijn maatjes Erik van Ooijen en Ad Bouman, die al in de klasse rijden. In het verre verleden deed ik aan motorcross en dertig jaar geleden behaalde ik samen met een vriend een racelicentie. Hij ging het circuit op, ik vergezelde hem alleen maar als supporter. Inmiddels is het virus weer ontstoken, dankzij een Experience Day op Circuit Zandvoort in november. Daarvoor overigens mocht ik al een dagje vrij rijden met Erik in zijn SLK. Het type auto staat me wel aan: mooi om te zien, met een fatsoenlijke hoeveelheid pk’s onder de kap en qua aanschaf goed te behappen. De hobby moet wel betaalbaar blijven. Het scheelt dat ik zelf automonteur ben, in mijn eigen bedrijf, tevens de hoofdsponsor. Ik bouw de Mercedes dus zelf op.” Van Dartel vond zijn exemplaar bij een particulier in Veenendaal, via Marktplaats. “Niet te duur en met een redelijke kilometerstand. Ik heb de verkoper maar niet verteld dat ik ermee ga racen, haha!” Nog in straat trim beleefde de Benz zijn vuurdoop tijdens de cursus bij de RSZ, waar de nieuwe coureur samen met de zonen van Van Ooijen en Bouman aantrad. “Alle drie geslaagd. Op zaterdag, in de regen, kon ik zelfs meekomen met hun race-SLK’s. Overigens toont mijn eigen zoon ook belangstelling voor auto’s en aangezien hij volgend jaar 14 wordt, zie ik het wel gebeuren dat hij straks zijn licentie gaat behalen. Voor iemand die ouder wordt, zoals ik, is het in ieder geval een mooie hobby!” []

Edwin Kuijpers

“Net een IKEA-pakket”

Op het moment van dit schrijven zit Edwin Kuijpers naar eigen zeggen midden in het bouwproces van zijn SLK, die hij zonder kenteken overnam van iemand die dezelfde raceplannen koesterde. “Vanuit Biesheuvel Autosport, waar trouwens in slechts anderhalve week tijd de rolkooi werd ingebouwd, krijg je handige tips en adviezen. Eigenlijk wijst het zichzelf; het is net een IKEA-pakket. Ook zonder supertechnisch inzicht lukt je dit wel.” Die naam, Edwin Kuijpers… Inderdaad, we kennen hem als de vaste navigator van Michiel Becx in de rallysport en in offroadracing, nationaal en internationaal. “Ik wilde zelf wel weer eens achter het stuur kruipen, met al drie jaar mijn racelicentie op zak. Voordat we naar de rally overstapten en ik ging navigeren, racete ik bij de Formula Rallycross Sprintcars. Toevallig kwam ik Nico Biesheuvel in augustus op het Eurocircuit tegen, waar hij de SLK Cup stond te promoten. ‘Is dat niet iets voor jou, Edwin?’ vroeg hij me. Ik besloot een keer te gaan kijken, tijdens het laatste evenement van 2017. Daar raakte ik met verschillende jongens aan de praat en dat voelde gelijk goed: leuke gesprekken, het ene wat technischer dan het andere, maar telkens heel open. Er wordt gereden met allemaal dezelfde auto’s, die er dankzij wat uiterlijke ingrepen stoer uitzien en niet veel onderhoud behoeven. Precies wat ik zocht, want het ontbreekt me aan tijd om steeds te gaan sleutelen. Verder zie ik de achterwielaandrijving als een voordeel; die ligt me gewoon het meest. Ik vind het een mooie, sportieve cup, waar winnen niet als een keihard doel geldt. Dat moet je op dit niveau ook niet ten koste van alles laten gaan. Plezier staat voorop. Ik kan volop genieten van onderlinge duels uitvechten en van de hele sfeer om de klasse heen.” []

 

Niels Serry

“Klassiekerrally’s gereden”

De vrijwel onaantastbare SLK-piloot Niels Nipperus kan zijn borst natmaken, want er komt een naamgenoot met naar het schijnt aardige stuurmanskwaliteiten aan. “Tot een aantal jaren terug heb ik met een vriend klassiekerrally’s gereden en niet onverdienstelijk,” vertelt Niels Serry. “In een Jaguar XK 150, helemaal standaard uitgevoerd, bleven we menig Porsche voor.” Nu breekt dan een circuitavontuur aan in de Mercedes-Benz SLK Cup en dat mag des te opmerkelijker heten, als je weet dat het familiebedrijf bij Serry thuis het dealerschap voert van Jaguar, Land Rover en Mitsubishi. “Er ligt wel een raakvlak, want oorspronkelijk begon mijn vader in de bedrijfswagens van Mercedes-Benz. Een andere vriend van mij las in een magazine over de SLK Cup en zei: ‘Als we dat nou eens met z’n drieën gaan doen?’ Het trekt me wel, rijden op een afgesloten baan. Eerdere track days, onder andere met Jaguar, bevielen me ook geweldig. Kostentechnisch vind ik een BMW- of een Porsche-cup niet zo interessant. Het SLK-verhaal klonk goed, ook vanuit dingen die andere deelnemers ons vertelden. We stappen er alle drie in, elk met een eigen auto. De mijne komt uit Duitsland, een exemplaar uit 2000 met 130.000 kilometer. Vanuit mijn vakgebied dacht ik: laat ik in ieder geval de meest recente tegen een gunstige prijs pakken.’ Dat maakt hem eventueel later beter verkoopbaar.” Serry blijkt niet alleen bedreven in de handel, maar tevens op technisch vlak. “Ik heb de SLK – die momenteel bij Biesheuvel staat voor een rolkooi – zelf gestript en gecontroleerd. Voor een stukje service op het circuit draai ik ook mijn hand niet om.” Kortom, een veelzijdige aanwinst voor de cup,