Veld SLK Cup wordt steeds kleurrijker

Uit alle hoeken

Nog even en Olympische sporters, darters en profvoetballers stappen over naar de Mercedes-Benz SLK Cup, die alweer zijn derde seizoen in gaat. Met de nieuwste aanwas van rijders toont de voortdurend in populariteit stijgende klasse andermaal aan dat zij deelnemers uit werkelijk alle hoeken van de samenleving aantrekt.

Maurik van de Heuvel
“Als zij meedoen, zal het wel kloppen”

Per Scania denderde hij recent nog als negende algemeen over de finish van Dakar en nu maakt hij zich op voor een compleet andere tak van sport: de Mercedes-Benz SLK Cup. “Mijn vrouw zegt wel eens: ‘Jij moet alles in je leven een keer geprobeerd hebben.’ Het gaat wel aardig die kant op, ja,” lacht Maurik van den Heuvel. 4×4-racen, speedway, achteruit racen, circuitdagen met de Ferrari Club Nederland, een driftcursus; genoeg om op terug te kijken en aan variatie geen gebrek. Oké, maar nu dan SLK Cup als opvolger van de zwaarste rally ter wereld? “Ik vrees dat het een en-en verhaal wordt, hoewel ik elke keer na terugkeer van Dakar roep dat ik het nooit meer doe. Het is loodzwaar, vooral de tweede week. Lange dagen, korte nachten, pijn, tegenslag.” Dergelijke ontberingen blijven Van den Heuvel op het circuit grotendeels bespaard. “Heerlijk man, pure ontspanning, vaak lekker op doordeweekse dagen. Ik zet gewoon een kruisje in mijn agenda, laad de trailer in en ga op pad. Voor mijn rallyspullen kwam ik al vaak bij Biesheuvel Autosport en daar nam ik vorig jaar een keer een foldertje mee van de SLK Cup. Dat legde ik boven op de stapel post, om het na Dakar als eerste te lezen. Andere mannen die ik uit dat wereldje ken, Dirk Garvelink en Anton van Limpt, racen al in die klasse. Ik dacht: ‘Als zij meedoen, zal het wel kloppen.’ Allemaal gelijkwaardige auto’s met verzegelde motoren, getest op de rollenbank; dat heeft de organisatie gewoon goed voor elkaar en ik proef dat het een heel sociaal gebeuren is. Toen ik pasgeleden bij Biesheuvel op de koffie ging voor wat nadere informatie, kreeg ik een tip van een straat-SLK die te koop stond. Hup, meteen maar geregeld, ’s middags. We bouwen de auto in eigen huis op, helemaal perfect en in onze favoriete kleurstelling. Geen half werk bij ons.” Over zijn te verwachten prestaties durft Maurik van den Heuvel nog niks te zeggen, maar: “Als ik bij de laatste zit, zou ik schrikken. Ach, het gaat sowieso om de lol.” []

Monny Krant
“Sexy ding”
Bij tijd en wijle doen ze van zich spreken, Monny Krant en Henk Thijssen in hun uitzonderlijke Saker met Audi 4.2 V8 TDI-motor. “We pakken elk jaar een paar evenementen bij de 24H Series mee en af en toe nemen we ook deel aan het Winter Endurance Kampioenschap,” vertelt eerstgenoemde. “Het wordt echter nogal een duur geintje om er het hele jaar door mee bij Creventic te rijden, bovendien voelt endurance toch altijd een beetje als ‘racen met de handrem erop’. We willen wel weer eens met het mes tussen de tanden strijden, dat gevoel beleven van met zijn vieren de bocht in duiken en er met zijn vieren ook weer uit komen. Wij als eerste dan, hè? We zochten binnen de DNRT naar een echte cup, een eenheidsklasse die geen ruimte laat om buiten reglementair aan je auto te friemelen. De organisatie van de Mercedes-Benz SLK Cup heeft alles zeer strak op orde en van de algehele opzet zijn wij wel gecharmeerd. Trouwens, ik vind die auto een sexy ding, zeker met zo’n achtervleugel erop. Hij laat zich bovendien universeel inzetten, wat goed uitkomt, omdat we ook aan de endurance-evenementen van de DNRT willen meedoen. We hebben de SLK van Niels Nipperus overgenomen, de cup kampioen van 2017. Er hoefde maar weinig aan veranderd te worden, hooguit wat kleine dingen, zoals het monteren van een stoel met slede. Naar de evenementen nemen we ons vaste monteursteam mee, dus zullen we vaker met elkaar op pad gaan. Dat sociale aspect, dat vinden we ook erg belangrijk.” []

Mark Boonstra
“Ik neem privélessen”
Autosportervaring? “Alleen op de openbare weg,” lacht ondernemer Mark Boonstra. “De autogekte zit er bij mij al in van vroeger uit en het heeft me altijd getrokken om een keer iets op het circuit te gaan doen. Een vriend van mij hoorde via een buitenlandse vriend over de SLK Cup en de organisatie van een introductiedag tijdens een evenement van DriversDays. Zo kwam ik ermee in aanraking. Tot een dag van tevoren wist ik niet wat me te wachten stond, maar dat werd me snel genoeg duidelijk, daar op het TT-Circuit Assen. Cup coördinator Gert-Jan Konijnendijk nam ons eerst een paar ronden mee in de SLK en daarna mochten we deze zelf aan de tand voelen. Indrukwekkend, moet ik zeggen. Het verbaasde me hoe stijf de auto aandoet en hoe strak bij op de baan ligt, terwijl ik mezelf toch niet echt een Mercedes-Benz-fan wil noemen. De hele procedure om zo in deze cup te stappen, met alle begeleiding vanuit Biesheuvel Autosport eromheen, bevalt me erg goed. Alles is in kannen en kruiken; volgens mij vind je dat nergens zo. Natuurlijk kun je een racewagen aanschaffen en dan voor trackdays kiezen, maar het competitie-element voegt pas echt iets toe en kostentechnisch wordt het zeker niet te gek. Het scheelt dat onze eigen bedrijven voor wat ondersteuning zorgen.” Op het moment van dit schrijven verkeert de SLK van Boonstra bij Biesheuvel Autosport in opbouw. Daarna volgt een rollenbanksessie bij Speed Centre en ten slotte zal de spuiter zich met de koets gaan bezighouden. Ondertussen bereidt Mark Boonstra zichzelf terdege voor. “Ik heb mijn licentie net behaald, neem nog wat privélessen en wil voor de start van het raceseizoen trainen tijdens trackdays.” []