Wéér SLK’s in aanbouw

Alsof ze een inhaalrace tegen de BMW’s in de racerij willen plegen blijven de SLK’s van Mercedes-Benz zich als het ware vermenigvuldigen. De ene enthousiasteling stapt ermee in de cup, de andere heeft er alternatieve plannen mee, wat de veelzijdigheid van deze sportief getinte youngtimers onderstreept. Jan van den Meijdenburg en Clemens van Haren doen hun verhaal.

Gezelligheid troef in de Mercedes SLK Cup

Jan van den Meijdenberg

“Bouwen vind ik stiekem leuker”

“Al mijn hele leven lang zit ik in de auto’s, motoren; eigenlijk alles waar je benzine in giet,” zegt Jan van den Meijdenberg, die in de tegenwoordige tijd crossquads en gereedschappen verkoopt. “Het behalen van mijn racelicentie stond al een jaar of vijf op mijn lijstje, maar telkens stelde ik dat uit. Nu werd het onderhand eens tijd om me voor de cursus in te schrijven. Hobbymatig doe ik al heel lang aan motorcross en eigenlijk vind ik dat wel een keer mooi geweest. Je moet zo’n beetje elke week rijden om in vorm te blijven en dat hoeft wat mij betreft niet meer zo nodig.” Kort na de aanmelding voor de racecursus rolde dat ene appje binnen. “Mijn zwager stond op het circuit bij een vriend die aan de SLK Cup deelneemt en stuurde wat fotootjes door. Die wekten gelijk mijn interesse en het enthousiasme van Nico Biesheuvel deed de rest. Ik nam trouwens ook een kijkje bij het evenement in Assen en het viel me op dat daar een erg leuke sfeer hing. Centrale catering, iedereen bij elkaar in de tent en daar sprak ik verschillende rijders. Heel toegankelijk allemaal.”

In de Showroom van VDM Techniek. De SLK voor de Cup 2020

14 en 15 oktober staat voor Van den Meijdenberg de racecursus gepland en dat betekent nog even flink doorpezen om zijn SLK op tijd klaar te krijgen. Alsof hij zeeën van tijd heeft, wat niet zo is, prepareert hij meteen maar twee van deze Mercedessen. Hij lacht: “Het bouwen vind ik stiekem zelfs leuker dan het rijden, hoewel ik mijn eerste meters op het circuit nog moet maken. Deze auto’s steken relatief simpel in elkaar, zonder dat alles geregeld wordt door computers en sensoren.” Voor het tweede exemplaar meldde zich onlangs een mogelijke gegadigde en bij meer belangstelling breidt de Brabantse techneut de vloot met alle plezier uit. “Volgens Nico Biesheuvel wil of kan niet iedereen zo’n SLK zelf bouwen. Nou, laat maar komen, ik beleef er genoeg plezier aan. Het vormt een mooie aanvulling op mijn bedrijfsactiviteiten.” Er dient natuurlijk ook nog iets op de baan te gaan gebeuren. “Ik wil veel trainen tijdens trackdays, want zoals bij elke gemotoriseerde sport moet je vooral meters maken om er goed in te worden. In 2020 stap ik in de SLK Cup, zonder dat ik de illusie heb dat ik in de voorste helft van het veld zal belanden. Dat boeit me ook niet zo, als het racen maar plezier biedt.” []

Close Racing in de Mercedes SLK Cup tijdens een race op het circuit van Assen

Clemens van Haren

“Kwaliteiten die ik niet kende”

In de Mercedes-Benz SLK Cup zullen we hem vooralsnog niet tegenkomen, maar de auto bouwt hij er wel voor, zij het voorlopig met het langere straat differentieel en waarschijnlijk een goedkoper race-onderstel. “Mits dat geen Chinese rotzooi is, want het moet wel deugen,” vindt Clemens van Haren. “Als ondernemer met ook nog een gezin thuis kan ik de tijd niet vrijmaken voor een seizoen in de cup rijden. Voorlopig concentreer ik me op trackdays, maar je weet nooit, in de toekomst. Eerst maar eens mijn racelicentie zien te behalen. Voor dat doel laat ik de monteurs bij mij in het garagebedrijf alvast een SLK opbouwen, eentje die ik zelf in Duitsland gehaald heb. Daar koop ik elke week auto’s en nu eindelijk eens echt een voor mezelf. Toen ik op internet hier en daar de mogelijkheden voor het volgen van een cursus bekeek, kwam ik er al gauw achter dat je een racewagen kon huren voor duizend euro en bij schade dan nog eens zelf de reparatiekosten mocht ophoesten. Nou, dan leek het mij een stuk goedkoper om er zelf een klaar te maken. Sowieso een leuk project om mijn monteurs te motiveren en aan teambuilding te doen. Ze zien wat voor gave dingen je met een auto kunt doen, zonder dat er tijdsdruk achter zit. Klanten raken er trouwens ook enthousiast van.” Over klanten gesproken: vanuit die hoek rolde Van Haren in dit verhaal. “Henk Thijssen en Ton Verkoelen, die samen met Monny Krant in de SLK Cup racen, komen bij mij nog wel eens in de zaak. Toen ze aan het eind van de winter drie auto’s klaar hadden, vroegen ze mij om het transport te regelen voor een testdag op Spa-Francorchamps. Als dank mocht ik zelf ook wat rondjes rijden. De dag begon lekker, met sneeuw, die later wegtrok. Het eerste uur werden er waarschijnlijk meer auto’s platgereden dan ooit. Eigenaren die even anderhalve ton afschreven en er geen traan om lieten. Dan doe je het met zo’n betaalbare SLK toch een heel stuk beter. Ik heb deze auto’s in de tijd dat ik bij Mercedes-Benz-dealers werkte nog nieuw verkocht. Toen liep ik er niet erg warm voor, want ik reed er als demo dagelijks mee en dan bleek zo’n ding onbruikbaar. Je kon er niet fatsoenlijk in bellen en mensen in meenemen. Tijdens mijn rondjes op Spa echter liet de SLK kwaliteiten zien die ik nog niet kende. Mede door de andere afstelling is hij heel handelbaar, ligt goed in de bochten en beschikt over de juiste motor. De 230 Kompressor heeft een heel smeuïg karakter en je hoeft hem niet steeds vol in de toeren te jagen. Achterwielaandrijving en een lage zit, ver naar achteren, zorgen voor het echte racegevoel. Ik vond het een heel relaxte dag, waarop ik iedereen zonder stress met zijn hobby bezig zag. Zoiets wil ik tussen de bedrijven door zelf ook wel beleven.”