SLK-vuurdoop tijdens Twente Rally

Veelbelovende herkansing

Het oorspronkelijke idee lijkt alsnog live te gaan: een Mercedes-Benz SLK Rally Cup. Een mede door het Deltion College in Zwolle geprepareerd exemplaar functioneerde in de Twente Rally als nulauto, bestuurd door Eric Jan Niemann. Die doet verslag van zijn bevindingen en we horen ook even bij Nico Biesheuvel hoe de vlag erbij hangt voor 2020.

Eric Jan Niemann en Alex van Dijk in de Conrad Twente rally

Het plan voor de SLK Cup spitste zich ooit toe op de rallysport. Toen dat geen haalbare kaart bleek, introduceerde Nico Biesheuvel hem op het circuit en daar ontwikkelde zich een succesvolle competitie. Toch zat het de even enthousiaste als onvermoeibare ideëengenerator uit Nieuwendijk niet lekker dat hij binnen de rallysport geen ingang kon vinden voor zijn idee. Het spreekwoord ‘de aanhouder wint’ gaat in dit geval echter op en zo richtte Biesheuvel zich na goedkeuring door de KNAF tot het Deltion College, zijn vaste partner, met de vraag om een versie klaar te stomen voor de Twente Rally 2019. Daar beleefde de SLK in kwestie zijn vuurdoop en genereerde daarmee de eerste belangstelling, nodig om een fundament te leggen voor een start van de cup in 2020. “Dan hebben we, zo schrijft de KNAF voor, minimaal drie SLK’s nodig en de voortekenen wijzen erop dat dat gaat lukken,” spreekt de initiatiefnemer hoopvol uit. “Dat niet alleen, we willen de deelnemers ook in de unieke gelegenheid stellen om met dezelfde auto op het circuit te rijden, in een aparte klasse binnen de SLK Cup.”

Mercedes SLK Cup auto in de Conrad Twente Rally

Makkelijk in overstuur Eric Jan Niemann stuurde de nulauto met een ster in de grille over de Twentse rallypaden en concludeert: “Je kunt er leuk mee spelen, dankzij het vermogen van de compressormotor en de achterwielaandrijving, waarbij het gemonteerde sperdifferentieel ervoor zorgt dat je hem makkelijk in overstuur brengt en houdt.” De hydraulische handrem doet natuurlijk ook een duit in het zakje. Verder verschilt de SLK niet sterk van de circuitversie, behalve dan qua veren en schokdempers. “Daar valt nog wat te verbeteren, want hij rolde nu teveel, maar AST Suspension besteedt daar momenteel de volle aandacht aan. Ik mag de testauto bij mij in de werkplaats houden om hem op details nog wat door te ontwikkelen. Zo vraagt rallywerk om stijvere motorsteunen en mag de uitlaat meer lawaai maken, ter verhoging van de feestvreugde. Ik denk echter dat er met de SLK straks een heel leuke, neutraal sturende rallywagen staat, die tegen een bescheiden budget veel plezier en competitie biedt. Die uitstapjes naar het circuit zijn natuurlijk een geweldig leuke bonus.”